Maskininlärning förändrar onlineutbildningen och förbättrar studenternas resultat

Genom att använda maskininlärningsverktygen i Google Cloud Platform för att förstå och svara på studenternas frågor dygnet runt kunde Strayer University förbättra supporten för sina 48 000 elever betydligt.

Studenterna på Strayer University är till stor del ”icke-traditionella” studenter som måste övervinna hinder som vanliga studenter på ett campus inte ställs inför. De flesta arbetar heltid, har barn och många har försökt att gå en högre utbildning tidigare. Över 80 % av Strayers studenter läser också minst en av sina kurser online. Universitetet vet att man inte kan lösa onlinestudenters problem på samma sätt som ett traditionellt universitet gör. Det behövs en annan infallsvinkel.

"Sedan vi införde Irving med hjälp av Google Cloud Platform och Dialogflow får inte bara studenterna svar snabbare, utan universitetets personal kan i stället ägna sig åt att hjälpa studenter som behöver extra stöd för att klara sin examen."

Joe Schaefer, Strayer University, Teknik- och innovationschef

Det här är Irving: den hjälpsamma supporthandläggaren

Institutionen använder redan en plattform för livechatt med utökade tider för att hjälpa yrkesarbetande studenter. Men man ville också utveckla en virtuell assistent som kunde lära sig av konversationerna med studenterna och hjälpa dem i realtid. Strayers ledning satte ihop ett team från flera institutioner med en beteendevetare, en programvarutekniker, en fullstacksutvecklare och en konversationsdesigner. De letade efter teknik som kunde klara av uppgiften och valde Googles Dialogflow.

Daniel McCarthy, chef för artificiell intelligens och automatisering, beskriver språkmodellen i både Google Cloud och Dialogflow som ”så robust att man häpnar över hur effektiv och exakt den kan vara.” Google är enkelt att använda, flexibelt och lätt att snabbt komma igång med, och har bättre funktionalitet än en chattbot. Det var viktiga faktorer när vi valde att samarbeta med Google för det här programmet. På mindre än en vecka skapade teamet på Strayer en prototyp som inte bara kunde hälsa på studenterna med namn utan också kände till personuppgifter som studentens födelsedag. Irving är döpt efter universitetets grundare Dr. Irving Strayer och kunde lära sig när ett samtal var på väg bort från ämnet och hänvisa studenten till en mänsklig representant för att få mer hjälp. Det var en stor förändring.

Inverkan på studenterna

Sedan våren 2017 har det gjorts mer än 163 697 studentinteraktioner med Irving av över 20 000 individuella studenter. Irving lyckades förstå vad studenterna menade i 72 % av fallen. Även studenter som inte går kurser online har nytta av Irving eftersom tjänsten finns i verktyget iCampus som alla studenter har tillgång till. Tack vare framgångarna hanterar Irving 74 % av Strayers livechattar. Det innebär att supportpersonalen i stället kan ägna sig åt att hjälpa studenter som har mer komplicerade ärenden. Reaktionerna från studenterna har varit positiva. En student som tillfrågades om feedback efter en interaktion med Irving sade: ”Väldigt bra! Jag längtar tills jag har något att fråga om igen!”

Under de kommande månaderna ska Strayer använda Dialogflow för att bygga ut analysfunktionerna och förbättra studentupplevelsen ytterligare. McCarthy betonar att Strayer hela tiden registrerar nya frågor att lägga till i innehållet och förbättra tjänsten. Han tillägger att universitet också har högre ambitioner för sin teknik. Härnäst ska teamet använda Dialogflow- och Google Cloud-teknik för att identifiera vilka studenter som behöver extra hjälp och erbjuda handledning och extra resurser så att de kan lyckas bättre i livet genom sina studier. McCarthy är optimistisk: ”De robusta funktionerna i Dialogflow passar perfekt för det vi försöker göra. Det här är väldigt spännande för oss.”

Organisationsprofil

Strayer University har varit en innovativ utbildningsinstitution i 125 år och utvecklar och utnyttjar ny teknik för att ge yrkesverksamma vuxna nya kunskaper. Strayer ligger i Washington DC och är en pionjär inom onlineutbildning. Redan 1996 blev Strayer en av de första ackrediterade institutionerna som kunde erbjuda ett program med examen online.

Produkter som används

Tack för att du registrerade dig!

Vi vill gärna veta vad du är intresserad av.